Endometriozise bağlı gelişen infertilitenin tedavisi

İnfertilite problem olan kadınlarda öncelikle yapılması gereken, çiftin infertilite açısından
detaylı şekilde değerlendirilmesi ve temel infertilite değerlendirilmesinde kullanılan testlerin
(HSG, sperm analizi, yumurtlamanın tespiti, bazal hormon testleri) uygulanmasıdır.

KISIRLIK TEDAVİSİNDE HANGİ YÖNTEMLER KULLANILMAKTADIR?

– Bekleme tedavisi
– Ameliyat ile tüplerin ve yumurtalıkların anatomilerinin düzeltilmesi
– Aşılama (intrauterin inseminasyon)
– Tüp bebek tedavisi (IVF)

KISIRLIK TEDAVİSİNDE HANGİ YÖNTEMİN TERCİH EDİLECEĞİNİ BELİRLEYEN KRİTERLER NELERDİR?

– Yaş
– Yumurtalık rezervi
– Infertilite süresi
– Diğer infertilite nedenlerinin varlığı
Yukarda belirtilmiş olan kriterler göz önünde bulundurularak hangi tedavi yönteminin
uygulanacağına karar verilmektedir.
35 yaş altında, hafif derecede endometriozis olan olgularda tedavi başlanmadan, gebelik için
belirli bir süre beklenebilmektedir. Bekleme süresi boyunca gebelik elde edilememesi
durumunda aşılama tedavisi uygulanmaktadır.
Şiddetli endometriozisi (çikolata kisti hastalığı) olan kadınlarda bekleme tedavisi ile gebelik
elde etme şansı oldukça düşüktür. Bu nedenle aşılama veya tüp bebek tedavisini tercih
etmek daha mantıklı bir yaklaşım olacaktır.
Endometriozise ek olarak saptanan diğer infertilite nedenlerinin varlığında, infertilite
nedenine bağlı olarak tedavi şekli tamamen değişebilmektedir.
Kısırlık tedavisi amacıyla ameliyat yapılmalı mıdır? Kimlere uygulanmalıdır?
Bu konu tartışmalı olup günümüzde tartışılmaya devam edilmektedir. Hafif derecede
endometriozisi (çikolata kisti hastalığı) olan olgularda ameliyatın gebelik oranlarını
arttırdığını belirten çalışmalar mevcuttur.
Ancak ileri evre endometriozis olgularında ameliyatın gebelik oranları arttıracağını bildiren
kanıtlar çok zayıftır. Ayrıca ileri evre endometriozis olgularının cerrahi tedavisi ciddi deneyim

gerekmektedir ve komplikasyon oranları (yumurtalık rezervinin azalması, yumurtalığın
alınma riski vb..) azımsanmayacak düzeydedir. Bu nedenlerle; cerrahi tedavinin sadece
gebelik oranlarını arttırmak amacıyla uygulanması önerilmemektedir.

ENDOMETRİOMASI (ÇİKOLATA KİSTİ) VE İNFERTİLİTESİ OLAN KADINLAR ÇUKULATA KİSTİ İÇİN AMELİYAT
EDİLMELİ MİDİR?

Bu kadınlarda uygulanacak cerrahi tedavinin (kistin çıkartılması) en önemli olumsuz etkisi
yumurtalık rezervini ciddi derecede azaltma riskinin olmasıdır. Ayrıca endometriomanın
cerrahi tedavisinin gebelik olasılığını arttırdığını gösteren yeterli sayıda çalışma mevcut
değildir.
Bu nedenlerle; infertil kadınlarda endometrioma cerrahisinin kararı, diğer faktörlerin de (yaş,
yumurtalık rezervi, her iki overde kist olması, diğer infertilite nedenlerinin varlığı) göz
önünde bulundurularak verilmesi gerekmektedir.

Endometriozise bağlı olarak gelişen ağrı tedavisi hakkında yazı için tıklayın.