Çip Bebek Nedir? Çip Bebek Nasıl Yapılır?

Çip bebek; aşılama veya tüp bebek tedavisinde mikroçip yönteminin kullanılmasıdr. Aşılama veya tüp bebek tedavilerinde hareket ve şekil açısından daha kaliteli spermlerin seçilebilmesi için sperm örneği belirli hazırlık işlemlerinden geçirilir. Mikroçip yöntemi de daha kaliteli spermlerin seçilebilmesi için uygulanan bir sperm hazırlama işlemidir. Mikroçip yönteminin diğer sperm hazırlık yöntemlerinden farkının, sperm hücresine zarar vermeden hareket ve morfolojisi daha iyi olan spermlerin seçilebildiği belirtilmektedir.

Çip Bebek Nedir?

Aşılama ve tüp bebekte mikroçip yöntemi kullanılabilmektedir. Gebelik için uygulanan tedavilerde sperm hazırlık işlemi için mikroçip yönteminin kullanılmasına çip bebek denilmektedir. Aşılama veya tüp bebek tedavisinde,  sperm hazırlık aşamasında mikroçip yönteminin kullanılmasına bağlı olarak tedaviye “çipli aşılama, mikroçipli aşılama, mikroçip aşılama, mikroçipli tüp bebek, çip bebek” gibi farklı isimler verilmektedir.

Hem tüp bebek tedavisinde hem de aşılama tedavisinde, erkekten alınan semen örneğinde bulunan zararlı hücreleri ve ölü, hareketsiz, olgunlaşmamış sperm hücrelerini, semen örneğinden ayıklamak amacıyla rutin olarak sperm hazırlık işlemi uygulanmaktadır. Sperm hazırlık işlemlerinde, bazı özel sıvılar kullanılarak santrifüj yöntemiyle daha hareketli ve kaliteli spermlerin seçilmesi sağlanmaktadır.

Ancak bazı çalışmalarda santrifüj işleminin (santrifüj işlemi = özel bir cihazda tüp içinde bulunan semen örneğinin dairesel olarak çok hızlı bir şekilde döndürülmesi işlemi) sperm DNA’sına ve yapısına zarar verebileceği belirtilmiştir.

Mikroçip yönteminde ise santrifüj işlemi uygulanmadan farklı bir yöntemle hareketli ve kaliteli spermler ayıklanmaktadır ve santrifüj işlemi uygulanmadığı için sperm hücrelerinde DNA hasarının daha az olduğu belirtilmektedir.

Çip Bebek Nasıl Yapılır?

Spermin yumurtayı dölleyebilmesi için tüpe ulaşması gerekmektedir. Mikroçip yönteminde spermin doğal yollardan tüpe ulaşma şekline benzer bir ortam mikro akışkan teknoloji kullanılarak elde edilmektedir. Mikro akışkan ortamda dar kanallardan geçebilen hareketli sperm hücreleri alınarak aşılama veya tüp bebek tedavisinde kullanılmaktadır. Çip bebek tedavisi veya diğer adıyla mikroçip yöntemindeki temel mantık spermin doğal yollardan tüpe ulaşma şekline benzer bir ortam yaratmaktır. Tüp bebekte mikroçip yönteminin kullanılması tüp bebek yöntemleri arasında sadece sperm hazırlık aşamasında farklılık oluşturmaktadır.

Mikroçip Avantajları

Mikroçip avantajları, mikroakışkan teknolojinin kullanılmasına bağlı olarak sperm hücrelerinde DNA hasarı gelişme riskinin ve sperm hücre yapısında bozulma riskinin daha düşük olması olarak bildirilmiştir. Bunun dışında serbest oksijen radikallerine teması az olan sperm hücrelerinin seçildiği belirtilmektedir.

Çip Bebek Aşılama Fiyatları, Mikroçipli Tüp Bebek Fiyatları

Çip bebek aşılama fiyatları, mikroçip yöntemiyle sperm hazırlama tekniğinde kullanılan malzemelere bağlı ek bir maliyet oluşturmaktadır.

Mikroçipli tüp bebek tedavisinde, tek fark sperm hazırlık yöntemi olarak mikroçip yönteminin kullanılmasıdır. Bu nedenle mikroçipli tüp bebek fiyatları belirlenirken, tüp bebek tedavi ücretine mikroçip işlem ücretinin eklenmektedir.

Mikroçipli Aşılama ve Mikroçipli Tüp Bebek Başarı Oranları

Aşılama veya tüp bebekte mikroçip yönteminin kullanılmasının tüp bebek tedavi başarı şansını arttırdığını gösteren çalışmalar bulunmaktadır. Ancak tam tersine mikroçipli aşılama veya mikroçipli tüp bebek tedavileri sonrasında hamilelik şansında herhangi bir artış olmadığını bildiren çalışmalar da bulunmaktadır.

Yapılmış bilimsel çalışma sonuçlarında ki farklılıklar nedeniyle her hastaya mikroçip yöntemi kullanılması doğru olmayacaktır, bu noktada çiftlerin dikkatli şekilde değerlendirilmesi ve mikroçip yönteminin fayda sağlayacağı düşünülen çiftlerde bu yöntemin kullanılması gerekmektedir.