Polip Nedir? Endometrial Polip (Rahimde Polip) Nedir?

Rahimdeki polipler (Endometrial polip) kadınlarda sık görülen yaygın bir durumdur ve yaklaşık olarak her 10 kadından 1’inde görülmektedir. Özellikle adet düzensizliği olan kadınların %10 ile 30’unda rahimde polip saptanmaktadır.

Rahim içi polipler herhangi bir şikayete neden olmayabilir ve rutin jinekolojik muayenelerde tesadüfen saptanır. Rahimdeki poliplerin en sık neden olduğu şikayet adet düzensizlikleridir.

Polip Nedir? Endometrial Polip (Rahimde Polip) Nedir?

Polip ne demek? Endometrial polip diğer adıyla rahim içi polip; rahim iç zarını oluşturan bezlerden ve dokulardan gelişen yumuşak, kanamaya yatkın doku büyümesidir. Rahimdeki poliplerin büyüklükleri değişmektedir; ancak boyutları çok büyük olmayan küçük yapılardır. İleri kadın yaşı, fazla kilolar ve tamoksifen kullanımı rahimde polip gelişimi için risk faktörleridir.

Rahimde bulunan poliplerin çoğu iyi huyludur, sadece %1-2’sinde kötü huylu hastalık görülebilmektedir. Özellikle adet kanamalarında düzensizliklere neden olan rahim içi poliplerin kötü huylu olma riski daha yüksektir. Bunun dışında kötü huylu olma riski yüksek olan rahim içi polipler;

• Menopozdaki veya 60 yaş üstü kadınlardaki rahim içi polipler,
  • 1.5 cm’den büyük polipler,
  • tamoksifen kullanım öyküsü olan kadınlarda gelişen poliplerdir.

Polip Neden Olur?

Rahim içi polipler, östrojen ve progesteron hormonları ile ilişkilidir; çünkü bu hormonlar rahim iç zarındaki bezleri ve diğer yapıların büyümesini etkileyerek rahim içi poliplerin gelişimine neden olabilmektedir.

Polip gelişimine neden olan diğer durumlar;

• ileri kadın yaşı
  • obezite
  • diyabet, hipertansiyon
  • tamoksifen kullanımı

“Rahimdeki polipler neden olur” sorusunun cevabı net değildir, ancak rahimde polip gelişmesinde rolü olduğu düşünülen en önemli durumlar, hormon ilaçları, kadın yaşının artması ve obezitedir.

Rahimde Polip Belirtileri Nelerdir?

Rahim içi poliplerin belirtileri; adet düzensizlikleri, kısırlık ve kasık ağrısıdır. Adet düzensizlikleri; yoğun adet kanamaları ve ara kanamalar şeklinde olmaktadır. Rahim içi polipi olan kadınların %70 inde adet düzensizliği görülmektedir. Polip kanamasının en sık görülen şekli ara kanamalardır.

Tüplere veya rahim ağzına yakın yerleşen polipler spermlerin tüplere geçişini engelleyerek kısırlığa neden olabilmektedir. Bunun dışında poliplerin salgıladığı bazı maddeler de embriyonun rahme tutunmasına engel olmaktadır.

Özellikle rahmin üst ve arka kısmına yerleşen polipler kısırlığa ve gebelik kayıplarına (düşüklere)  yol açabiliyor.

Polip Çeşitleri Nelerdir? Hangi Polipler Tehlikelidir?

Rahimdeki poliplerin iyi huylu ve kötü huylu çeşitleri vardır, özellikle adet düzensizliklerine neden olan veya ileri yaştaki kadınlarda görülen polipler kötü huylu olabilmektedir. Bu nedenle ileri yaşta adet düzensizliklerine neden olan, 1.5 cm den büyük rahim içi polipleri çıkarmak ve patolojik incelemeye göndermek gerekiyor.

Genç yaştaki kadınlarda herhangi bir şikayete neden olmayan rahimdeki küçük polipler düzenli aralıklarla değerlendirilerek takip edilebilir.

Rahimde Polip Tedavisi

Rahimdeki poliplerin tedavisi histeroskopik ameliyatla poliplerin alınmasıdır. Histeroskopi ile rahimdeki polipler kolaylıkla alınabilmektedir ve hastalar aynı gün taburcu edilmektedir. Çünkü polip boyutları genellikle küçük olduğu için histeroskopi işleminde ciddi problemlerle karşılaşılmıyor. Polip ameliyatı olanların yorumları genellikle ameliyatın düşündüklerinden daha kolay bir ameliyat olduğu şeklindedir. Ameliyat sonrasında rahmin iyileşme süresi çok kısa sürmektedir.

Polip Nasıl Alınır?

Rahim içindeki polipler ucunda kamera sistemi olan histeroskopi adı verilen bir aletle alınır. Histeroskopi aleti rahim ağzından ilerletilerek rahim iç kavitesine girilir, polip histeroskopi aletiyle kesilerek çıkartılır. Polip ameliyatları sırasında, eğer rahim iç zarında şüpheli bir bölge görülürse oradan da biyopsi alınmalıdır.

Rahimde Polip İlaç Tedavisi

Rahimdeki poliplerin ilaç tedavisi hormon baskılayıcı bazı ilaçlarla yapılmaktadır; ancak bu ilaçların ciddi yan etkileri olabilmektedir. Ateş basması, çarpıntı, vajinal kuruluk gibi menopoz şikayetlerine neden olabilmektedir. Bu ilaçların bırakılması sonrasında polipler tekrar büyüyerek ortaya çıkmaktadır.

Rahimde Polip Alınmazsa Ne Olur?

Kötü huylu olma riski olan rahim polipleri alınmazsa, bu polipler büyüyerek daha yoğun adet kanamalarına ve ağrılara neden olur. Daha da önemlisi bu poliplerden kaynaklı rahim kanseri gelişebilmektedir ve bu rahimdeki polipler alınmazsa erken dönemde basit bir ameliyatla tedavi edilebilecek bir rahim kanseri çok daha hayati sorunlara yol açacaktır.

Rahimdeki Polip Kendiliğinden Düşer mi?

Rahimdeki poliplerin kendiliğinden düşmesi çok nadiren görülebilmektedir. Bunlar daha çok rahim ağzına yakın, rahme çok zayıf tutunan poliplerde olabilmektedir.

Polip Tekrarlar mı?

Özellikle üreme çağındaki kadınlarda rahim içi polipler %6-15 oranında tekrarlar. Daha net bir şekilde ifade etmek gerekirse, polip ameliyatı olan her 10 kadından 1’inde poliplerin tekrar etme riski vardır.

Polip Alındıktan Sonra Hamile Kalınır mı?

Eğer mevcut rahim içindeki polip kısırlığa neden oluyorsa, polip alındıktan sonra kadınların hamile kalma şansı artmaktadır. Kısırlık problemi olan çiftlerde özellikle 1.5-2 cm üzerindeki polipler, rahim ağzına veya tüplere yakın yerleşen poliplerin ameliyatla çıkarılması gerekir.

Polip (Rahim içi polip) Ameliyatı Sonrası Dikkat Edilmesi Gerekenler

Polip ameliyatı sonrasında hastalar aynı gün taburcu edilmektedir. Rahim polipleri ameliyat edildikten sonra hastalar hızlı bir şekilde iyileşmektedir.

Ameliyatla rahim içindeki poliplerin temizlenmesi sonrası birkaç süren hafif vajinal kanama olabilmektedir. Bu vajinal kanamalar yoğun olmadığı sürece bir probleme yol açmaz.

Rahim polip ameliyatı sonrası ciddi bir ağrı şikayeti beklenmiyor ve bu ağrılar basit ağrı kesicilerle ortadan kalkmaktadır.

Ameliyattan 2 gün sonra banyo yapılabilir, duş alınabilir. Ancak duş veya banyo yapılacaksa ayakta yapılmalı, küvet gibi su dolu bir yere oturarak banyo yapılması enfeksiyon riski nedeniyle önerilmiyor.

Ameliyattan 1 gün sonra eğer herhangi bir önemli bir şikayet yoksa yolculuk yapılabilir, 2 gün sonra işe dönülebilir.

Polip Ameliyatı Sonrası Cinsel İlişki

Histeroskopik polip ameliyatından yaklaşık 7-10 gün sonra, hasta kendini tamamen iyi hissedince cinsel ilişkiye girilebilir. Cinsel ilişki için bekleme süresindeki amaç olası bir enfeksiyon riskini azaltmaktır.

Rahim Ağzı Polipleri (Servikal Polipler)

Rahim içinde yerleşen poliplerle rahim ağzındaki polipler benzer özelliklere sahiptir ve sıklıkla aynı şikayetlere sebep olmaktadır.

Rahim ağzındaki poliplerin belirtileri; adet düzensizlikleri ve kasık ağrısıdır. Rahim ağzı bölgesine yerleşen büyük polipler sperm geçişini engelleyerek kısırlığa neden olabilmektedir.

Tanısı vajinal muayene ile rahatlıkla konulabilmektedir ve ofis şartlarında küçük rahim ağzı polipleri alınabilmektedir. Eğer rahim ağzında polip büyükse, kanama riski oluşturuyorsa anestezi altında işlemi yapmak gerekir. Büyük boyutlardaki servikal polip çıkarılması sonrası hastalar aynı gün taburcu edilmektedir. Rahim ağzı kanserleri bazen polipe benzer bir kitle olarak karşımıza çıkabileceği için rahim ağzında saptanan poliplerin çıkartılıp inceleme için patolojiye gönderilmesi gerekir.