İlk Gebelik Muayenesi

İlk gebelik muayenesi “ne zaman” yapılmalı? İlk gebelik muayenesi “nasıl” yapılmaktadır?

Hayatınızın en anlamlı haberini aldınız, gebelik testiniz pozitif çıktı, şimdi ne olacak?

Aklınıza yüzlerce soru aynı anda gelecektir, “şimdi ne yapmalıyım”, “doktoruma ne zaman gitmeliyim”, “ne yemeliyim, ne yememeliyim”, “hangi vitaminleri kullanmalıyım”, “acaba bu gebelik bir dış gebelik mi” bu sorulardan sadece birkaç tanesi.

Gebelik testiniz pozitif çıktığında ilk olarak değerlendirilmesi gereken durum; “Gebeliğiniz rahim içinde yerleşimli normal bir gebelik mi yoksa rahim dışına yerleşmiş bir dış gebelik mi?”, bunun değerlendirilmesi gerekiyor. Bu en kritik sorunun cevabını ancak ultrasonla anlayabiliyoruz.

Kanda bakılan gebelik testinizde “beta hCG” değeriniz 1500-2000 olduğunda (ortalama 4,5 haftalık gebeliğe denk gelmektedir) vajinal ultrasonla kolaylıkla gebeliğinizin rahim içinde olup olmadığı anlaşılabilmektedir.

Ultrasonda gebelik kesesi görüldükten sonra gebelerimizden gelen ilk soru “bebeğin kendisini ve kalp atışlarını ne zaman görebiliriz” olmaktadır. Hadi cevaplayalım o zaman;

• 6. gebelik haftasında ultrasonla “gebelik kesesi içinde bebeğinizi” görebiliyoruz,
  • 6 ile 6,5. gebelik haftasında ise “bebeğinizin kalp atışlarını” görebiliyoruz.
İlk gebelik muayenesinde “neden” kan ve idrar testleri yapılmaktadır ?

Bu dönemde rutin kan ve idrar tetkikleri, gebelik öncesinde fark edilmemiş olası;

• semptom vermeyen bir idrar yolu enfeksiyonu (zamanında tedavi edilmediğinde gebeliğin ilerleyen haftalarında ciddi problemlere yol açabilmektedir)
  • anemi (tedavi edilmediğinde hem sizin sağlığınızı hem de bebeğinizin gelişimini olumsuz etkileyebilmektedir)
  • semptom vermeyen ancak gebeliğinizde düşük vb problemlere yol açabilecek tiroid hastalıkları
  • bebeğinizde yapısal anormalliklere neden olabilecek kadar ciddi bir hastalık olan diyabet

gibi hastalıkların saptanarak hemen tedavisinin başlanması için yapılmaktadır.

Sizde gebelik öncesinde saptanmamış, sizin de farkında olmadığınız bir hastalığınız ( idrar yolu enfeksiyonu, tiroid hastalığı, şeker hastalığı= diyabet, hipertansiyon=tansiyon yüksekliği, anemi=kansızlık vb…) veya sağlık probleminiz olabilir, bunun dışında bu problemler yeni başlamış olabilir.

Örnek verecek olursak; herhangi bir şikayete yol açmayan gizli bir idrar yolu enfeksiyonunuz erken dönemde yapılacak basit bir idrar testiyle saptanıp hemen kolaylıkla tedavi edilebilir. Tedaviye başlamada gecikildiği durumlarda basit bir idrar yolu enfeksiyonu böbreğinizi bile direk etkileyebilecek düzeyde ciddi boyutlara ulaşabiliyor, erken doğum riskine neden olabiliyor. Benzer riskli durumlar, tanısı konulmamış diyabet, tiroid hastalıkları, anemi, hipertansiyon gibi daha önemli hastalıklarda, sizin ve bebeğinizin sağlığı açısından çok daha ciddi problemlere yol açabilmektedir.