Laparoskopi Nedir? Laparoskopi Nasıl Yapılır?

Laparoskopi; kapalı ameliyat demektir. Son yıllarda birçok alanda avantajları nedeniyle laparoskopik ameliyat yöntemi tercih edilmektedir. Kısaca laparoskopik ne demek sorusuna cevap vermek gerekirse laparoskopi yöntemi ile yapılan ameliyatlara laparoskopik ameliyat ve laparoskopik cerrahi adı verilmektedir. Laparoskopi sonrası ağrı şikayetinin daha az olması ve laparoskopik ameliyat sonrası iyileşme sürecinin hızlı olmasından dolayı, kadın doğum alanında birçok hastalığın ameliyatı laparoskopik ameliyat yöntemi ile gerçekleştirilmektedir. Kadın hastalıkları için en sık uygulanan laparoskopik ameliyat çeşitleri; laparoskopik kist ameliyatı, laparoskopik miyom ameliyatı, laparoskopik rahim alma ameliyatıdır.

Laparoskopi Nedir?

Kapalı ameliyat yönteminin tıbbi adı laparoskopidir. Laparoskopi yöntemi ile karın bölgesine yarım santim veya 1 cm büyüklüğünde 2-3 adet minik kesi yapılır ve ameliyat için kullanılacak aletler bu deliklerden geçirilir. Laparoskopik ameliyatlar (jinekolojik laparoskopi) kadın hastalıkları için son yıllarda sıklıkla tercih edilmektedir. Çünkü, laparoskopik ameliyat sonrası günlük hayata dönüş süresi daha kısadır, laparoskopi sonrası ağrı daha azdır, laparoskopi ameliyatı sonrası kanama riski veya laparoskopi sonrası vajinal kanama miktarı daha düşüktür.

Laparoskopi Nasıl Yapılır?

Laparoskopi özel aletler kullanılarak, karın bölgesinde çok ufak kesiler yapılarak gerçekleştirilmektedir. Ameliyat görüntüsü bir optik yardımıyla televizyon ekranına yansıtılmaktadır. Laparoskopik ameliyatı yapan doktor, ekranda çok yüksek çözünürlüklü görüntü eşliğinde bu özel aletleri kullanarak kapalı ameliyatı gerçekleştirmektedir.

Laparoskopi Neden Yapılır?

Laparoskopi farklı kadın hastalıklarının tedavisi için yapılır. Miyom ameliyatı, yumurtalık kisti ameliyatı, rahmin alınması gereken durumlarda rahim alınma ameliyatı veya idrar torbası sarkması, rahim sarkmasının düzeltilmesi için gereken ameliyatlar  laparoskopik olarak kapalı ameliyat tekniği kullanılarak gerçekleştirilebilmektedir.

Bunun dışında gebeliğin tüplere yerleşmesi sonucu ortaya çıkan dış gebelik, laparoskopik olarak ameliyat edilebilmektedir.

Tüp bebek tedavisi öncesinde çekilen rahim filminde tüplerde sıvı birikimi varsa tüp bebek tedavi başarı şansını artırmak için embriyo transferi öncesi tüplerin alınması veya bağlanması gerekmektedir. bu şekilde laparoskopi sonrası gebelik şansı artmaktadır. Hidrosalpenks nedeniyle tüpler laparoskopik ameliyat ile bağlanabilir veya tüpler alınabilir.  Rahim filminde tüplerin tıkalı çıkması durumunda tüplerin gerçekten tıkalı olup olmadığı laparoskopi yöntemiyle anlaşılmaktadır. Eğer her iki tüpte tıkanıklık varsa laparoskopi sonrası hamilelik için tüp bebek tedavisi uygulanmalıdır.

Laparoskopi Ne Kadar Sürer?

Laparoskopi ameliyatlarının süresi ameliyat çeşitlerine göre değişiklik göstermektedir. Laparoskopik yumurtalık kisti ameliyatı süresi 45-60 dk arasında sürmektedir. Ancak yumurtalık kisti kötü huylu ise ameliyat süresi uzamaktadır; çünkü ameliyat kanser ameliyatına dönmektedir.

Laparoskopik tüp bağlama veya laparoskopik tüp alma ameliyat süresi 30-35 dk arasındadır. Laparoskopik ameliyatlar arasında en kısa süren ameliyat laparoskopik tüp bağlama veya tüplerin alınma ameliyatlarıdır.

Kapalı rahim alma ameliyatının süresi 65-70 dk sürmektedir. Ancak boyutları çok büyümüş olan rahimler veya rahim çevresinde ciddi yapışıklıkları olan kadınlarda ameliyat süresi uzayabilmektedir.

Laparoskopi Ameliyatı Sonrası Nelere Dikkat Etmek Gerekir?

Laparoskopi ameliyatı sonrası karın bölgesinde dikiş sadece aletlerin giriş yerlerinde bulunmaktadır ve bu dikişler yarım santimlik ufak kesi yerlerinin  kapatılması için kullanılmaktadır. Bu dikiş ipleri kendiliğinden eriyen dikişler olduğu için laparoskopi sonrası dikişler alınmamaktadır. Laparoskopi ameliyatı sonrası dikişler yakaşık olarak 10-14 gün içinde kendiliğinden eriyip kaybolmaktadır. Ancak bu bölgelerde kızarıklık, akıntı, ağrı gibi durumlar olursa mutlaka doktora başvurulması gerekir.

Laparoskopi sonrası banyo veya duş rahatlıkla alınabilmektedir, ameliyattan 48 saat sonra ayakta ılık suyla duş alınabilir. Banyo sonrası dikiş yerleri dikkatli bir şekilde nazikçe kurutulmalıdır, ıslak kalmamalıdır.

Laparoskopi ameliyatı sonrası yolculuk, ameliyattan 2 gün sonra yapılabilmektedir. Ameliyat sonrası gaz çıkışı olmuş, ağrı şikayeti veya herhangi bir ek şikayeti olmayan hastalar yolculuk yapabilmektedir. Laparoskopi ameliyatı sonrası ilk 48 saat araç kullanımı önerilmemektedir.

Laparoskopik cerrahi sonrası fiziksel aktiviler gerçekleştirilebilmektedir. Ameliyattan 24-48 saat sonra çok yorucu ve zorlayacı fiziksel aktiviler olmamak şartıyla hastalar günlük hayatlarına geri dönebilmektedir.

Laparoskopik ameliyatlardan sonra denize veya havuza girilmesi hakkında sorular özellikle yaz aylarında hastalar tarafından çok sık sorulmaktadır. Laparaskopik rahim alma ameliyatı sonrası (laparoskopik histerektomi, kapalı rahim alma ameliyatı) vajinal bölgede dikiş olacağı için en az 2 hafta denize veya havuza girilmemelidir. Laparaskopik ameliyat sırasında vajinal bölgeyle ilgili bir girişim olmamışsa (laparoskopik yumurtalık kisti ameliyatı, laparoskopik miyom ameliyatı veya laparasokopik tüp ameliyatı gibi) denize ameliyattan 10 gün sonra girilebilir.

Jinekolojik Laparoskopi Nedir?

Jinekolojik laparoskopi; kadın hastalıklarıyla ilgili yapılan kapalı ameliyatlardır. En sık uygulanan jinekolojik laparoskopik ameliyatlar;

• laparoskopik yumurtalık kisti ameliyatı
  • laparoskopik miyom ameliyatı
  • laparoskopik rahim alma ameliyatı
  • laparoskopik tüp ameliyatı

Jinekolojik laparoskopi ameliyatlarının en büyük avantajı ameliyat süresinin daha kısa olması, laparaskopi ameliyatı sonrası ağrı şikayetinin daha az olması ve günlük hayata daha hızlı geri dönülebilmesidir.

Laparoskopi Sonrası İyileşme Süresi

Laparoskopi sonrası iyileşme süreci açık ameliyatlara göre çok daha hızlıdır. Çünkü açık ameliyatlarda ameliyatın tipine göre değimekle birlikte genellikle karın alt bölgesine sezaryen kesisine benzer 8-10 cm lik kesi yapılmaktadır. Laparoskopi ameliyatlarında kesiler çok ufak olduğu için iyileşme süresi çok daha kısa olmaktadır.

Kapalı rahim ameliyatı geçiren kadınlarda, laparoskopi sonrası vajinal kanama bazen bir kaç gün lekelenme şeklinde görülebilmektedir.

Laparoskopi Sonrası Ağrı Olur mu?

Laparoskopi yaptıranların yorumları arasında öne çıkan durum laparoskopi sonrası ağrı şikayetinin az olmasıdır. Ameliyat sonrası ağrı şikayetinin en önemli nedeni karın bölgesindeki kesi bölgesidir bir diğer adıyla yara yeridir. Laparoskopi ameliyatlarında kesi uzunluğu yaklaşık olarak yarım santimdir, bu nedenle de laparaskopi ameliyatı sonrası ağrı şikayeti çok azdır.

Laparoskopi Sonrası Hamilelik Şansı

Özellikle tüplerdeki problemler ortadan kaldırılarak veya rahim iç zarına basan miyomlar alınarak laparoskopi sonrası hamilelik şansı artmaktadır. Hamilelik şansını artırmak için tüpler ve tüplerin çevresindeki yapışıklıklar düzeltilerek, her ay düzenli olarak çatlayan yumurtaların tüpler tarafından tutulması sağlanmaktadır. Çünkü spermin yumurtayı dölleyebilmesi için tüplerin açık olması ve yumurtaları düzgün bir şekilde yakalayıp rahime doğru ilerletmesi gerekmektedir. Tüplerdeki yapışıklıkların düzeltilmesiyle kadınların laparoskopi sonrası hamilelik şansı artmaktadır.

Bunun dışında özellikle embriyonun tutunduğu bölge olan rahim iç zarına bir miyom basısı varsa bu miyomların çıkarılması gerekir. Rahim iç zarına baskı yapan miyomları olan hastalarda laparasokopi ameliyatı sonrası gebelik şansı artmaktadır.