Tekrarlayan Tüp Bebek Başarısızlığı Nedir? Tedavide Neler Yapılmalı?

Tüp bebek tedavisiyle çocuk sahibi olmak isteyen çiftlerin karşılaştıkları en büyük problemlerden biri de bildiğimiz gibi tekrarlayan tüp bebek başarısızlıklarıdır.

Tekrarlayan tüp bebek başarısızlığı nedir?

Bu durumu; 40 yaş altı hastalarda taze veya dondurulmuş en az 3 siklusta ve toplamda en az 4 adet iyi kalite embriyo transfer edilmesine rağmen gebelik elde edilememesi olarak ifade edebiliriz.

Tekrarlayan tüp bebek başarısızlıklarında ne yapılmalı? Nasıl bir yol izlenmeli?

Öncelikle tekrarlayan tüp bebek başarısızlığının nedenlerini konuşmakta fayda var;

İlk olarak embriyoya ait nedenler olabilir, embriyolardaki genetik anormallikler karşımıza çıkan problemlerin başında geliyor. Çünkü mikroskop altında değerlendirip iyi kalite dediğimiz embriyolarda bile genetik anormallik çıkabiliyor.

Bu nedenle embriyolara genetik analiz uygulamak mantıklı bir yol olacaktır.

Embriyo genetik analiz yapıldıktan sonra genetiği normal olan embriyoyu bulup transfer etmek gerekiyor. Çünkü embriyo genetik değerlendirme yapmadan embriyo transferi yaptığımızda genetik anormalliği olan bir embriyoyu transfer etme olasılığımız çok yüksek ve buna bağlı olarak da tüp bebek tedavisi yüksek oranda başarısızlıkla sonuçlanacaktır.

Bir diğer önemli unsur embriyonun yerleştiği yer olan rahim iç kavitesi,rahim iç kavitesinin çok iyi değerlendirilmesi gerekiyor.

Bunun dışında; bir miyom varlığı, bir polip varlığı veya rahim perdesi gibi rahim anormalliği açısından hastamızı çok dikkatli bir şekilde değerlendirmemiz gerekiyor ve bu problemleri ortadan kaldırdıktan sonra tüp bebek tedavisine başlamak gerekiyor.

Ayrıca tüplerde sıvı birikimi de tekrarlayan tüp bebek başarısızlıklarına neden olabiliyor, çünkü tüplerde birikmiş sıvının rahim içine doğru akışı hem mekanik olarak embriyonun tutunmasını engelliyor hem de toksik etkiyle embriyoyu olumsuz etkileyebiliyor. Böyle bir durumda tüp bebek tedavisi öncesinde tüpleri bağlamak gerekiyor.

Bir diğer önemli durum da davranışsal faktörler, stres, kaygı, obezite,sigara kullanımı tekrarlayan tüp başarısızlıklarında rol oynayabiliyor.

Tekrarlayan tüp bebek başarısızlığı olan çiftlerde rahim iç zarının embriyoyu tutma kapasitesini arttırmak için neler yapılabiliyor?

• Histeroskopiyle patolojileri düzeltmek
  • Histeroskopiyle çizik yöntemi
  • ERA testi

Burada ilk yapılması gereken anlatmış olduğum rahim içindeki anormallikleri tüp bebek tedavisine başlamadan önce düzeltmek.

Bir yapışıklık varsa bunları histeroskopi ile açmak gerekiyor veya bir polip, miyom gibi patolojik bir durum varsa bunları yine histeroskopiyle almak gerekiyor.

Rahim içinde sıklıkla karşılaştığımız bir anormallik olan rahim perdesi varlığında bunu düzeltmek gerekiyor.

Bazı hastalarımızda rahim içinde herhangi bir problem olmasa da tüp bebek tedavisi öncesinde histeroskopiyle rahim iç zarı üzerine uygulanan bir çizik,  endometriumun embriyoyu tutma kapasitesini arttırabiliyor. Çünkü bu işleme bağlı olarak endometriumun daha da olgunlaşması sağlanıyor.

Diğer taraftan endometriumun embriyoyu tutma şansının en yüksek olduğu günü belirlemek için yapılabilecek bazı testler var, bu testler yapılarak embriyoyu transfer etmemiz gereken günü belirleyebiliyoruz.

Tekrarlayan tüp başarısızlığı olan hastalarda kaçıncı gün embriyosu transfer edilmeli? 3. gün embriyosu mu 5. gün embriyosu mu?

Tabi ki bizim istediğimiz her zaman tüp bebek tedavisinde 5. gün embriyosunu transfer etmek, çünkü 5.güne ulaşmış bir embriyonun tutunma şansı daha yüksektir.

Neden daha 5.gün embriyosunun tutunma şansı yüksektir?

Çünkü 5.gün embriyolarında genetik anormallik olma ihtimali daha düşüktür.

Embriyo ve endometrium arasındaki senkronizasyon daha iyi olduğu için 5.gün embriyosunun tutunma şansı daha yüksektir.

Ancak her zaman 5. gün embriyosu transferi için ısrarcı olmamak gerekiyor.

Örneğin tek embriyosu olan bir hastada 5. gün embriyo transferinde ısrarcı olmak belki de 3. gün transfer edildiğinde tutacak bir embriyoyu kaybetmemize neden olabiliyor ve hastanın gebelik şansı tamamen ortadan kalkmış oluyor.

Bu nedenle bu karar; her hasta özelinde embriyo kalitesine, embriyo sayısına, hastanın yaşına göre farklılık gösterebiliyor.

Similar Posts