Tüp Bebek Öncesi Rahim Filmi Nasıl Çekilir? Tüp Bebek Öncesi Rahim Filmi Ne Zaman Çekilir?

Tüp bebek öncesi hazırlık aşamasında yapılması gereken en önemli testin rahim filmi olduğunu vurgulamak gerekir. Rahim filmi tıbbi dilde histerosalpingografi (HSG) olarak adlandırılmaktadır. HSG rahim filmi; tüp bebek tedavi başarısızlıklarına neden olabilecek birçok problemin saptanması sağlamaktadır. Tüp bebek öncesi rahim filmi ile tüp tıkanıklığı, tüplerde sıvı birikimi veya rahim yapışıklığı, rahimde polip, miyom gibi tüp bebek tedavi başarısını olumsuz etkileyecek problemler araştırılmaktadır. Tüp bebek öncesi hsg değerlendirmesinde, tüplerde sıvı saptanması durumunda, tüpler bağlandıktan sonra embriyo transferi yapılarak tüp bebek tedavisi ile gebelik şansı 2 kat artmaktadır. HSG çekimi ağrısız bir işlemdir, hsg sonrası ağrı veya hsg sonrası kanama nadiren görülmektedir. Ancak; istenildiği durumlarda anestezili HSG tercih edilebilir.

Tüp Bebek Öncesi Rahim Filmi Nasıl Çekilir?

Tüp bebek öncesi rahim filmi; hastanede veya görüntüleme merkezlerinde çekilmektedir. Jinekolojik muayene masasında, rutin muayene pozisyonunda vajinaya spekulum yerleştirilir ve rahim ağzından ince bir kateter rahim içine doğru yerleştirilir. Rahim içine yerleştirilen bu kateter aracılığıyla 10-15 ml radyoopak sıvı rahim içine verilir, bu sıvı önce rahim içine geçer sonra tüplere geçer ve tüplerden de karın boşluğuna akar.

Bu sıvı rahim ve tüplerden geçerken ardışık filmler çekilir. Çekilen bu filmlerde rahim yapısı ve tüpler detaylı olarak görülmektedir. Çekilen filmlerde, radyoopak sıvının tüplerden karın boşluğuna geçtiği görülürse tüplerin açık olduğu anlaşılır. Filmlerde, sıvı tüplerden geçip karın boşluğuna geçtiği görülmezse rahim tüpü tıkanıklığı olduğu düşünülür.

Tüp Bebek Öncesi Rahim Filmi Ne Zaman Çekilir?

Tüp bebek öncesi rahim filmi, adet kanaması bittikten sonra ki 5-7 gün içinde çekilmektedir. Rahim filminin bu dönemde çekilme nedeni;

• bir gebelik varlığında yanlışlıkla film çekilmesinin önlenmesi
  • rahim iç zarının bu dönemde ince olması nedeniyle rahim iç kavitesinin daha iyi değerlendirilmesi
  • adet kanamasının bitmiş olması nedeniyle adet kanının hsg sırasında verilen sıvıyla birlikte tüplere geçişinin engellenmesidir.

Rahim filmi mutlaka tüp bebek tedavisine başlanmadan önce çekilmelidir. Bazı durumlarda  tüp bebek tedavisiyle elde edilen embriyolar dondurulacak ise embriyo transfer edilmeden önce yumurta toplama işleminden sonra ki ay rahim filmi çekilebilir. Çünkü embriyolar dondurulduğunda, embriyo transfer edilene kadar ki süreçte en az 1 veya 2 adet dönemi beklenmektedir. Embriyosu dondurulmuş kadınlarda, embriyo transfer edilene kadarki 1-2 aylık dönemde rahim filmi çekilebilir.

Rahim filmi ile ilgili olarak en sık sorulan sorulardan bir tanesi “rahim filmi sonrası yumurtlama etkilenir mi?” sorusudur. Rahim filmi sonrası yumurtlama kesinlikle olumsuz olarak etkilenmez. Çünkü rahim filmi işlemi; rahim ve tüplerin değerlendirildiği bir test olup yumurtaları hiçbir şekilde etkilememektedir.

Tüp Bebek Öncesi Rahim Filmi Neden Çekilir?

Tüp bebek öncesi rahim filmi; tüp bebek tedavisi ile gebelik şansını azaltacak olan problemlerin saptanması için çekilir. Rahim filmi ile rahim iç kavitesi değerlendirilir ve rahimde polip, rahimde miyom, rahimde yapışıklık ve rahimde perde gibi anormalliklerin olup olmadığı araştırılır.

Tüp Bebek Öncesi Rahim Filmi Neden Çekilir?

Rahim filmi sadece rahmi değerlendirmez, rahim filmi ile tüpler de değerlendirilmektedir. Tüplerde genişleme, tüp tıkanıklığı (tıkalı rahim filmi vb..) veya tüplerde sıvı birikimi; rahim filmi çekilerek anlaşılmaktadır.

Rahim filmi çekilerek rahim veya tüplerde saptanan problemlerin, tüp bebek embriyo transferi öncesinde mutlaka tedavi edilmesi gerekir. Çünkü rahim ve tüplerdeki problemler tüp bebek tedavisi ile hamilelik şansını ciddi derecede azaltmaktadır.

Rahim Filmi Nedir?

Rahim filmi; rahim iç kavitesinin ve tüplerin değerlendirildiği, adet bitiminden sonraki 5-7 gün içinde çekilen ağrısız bir testtir. Rahim filminin diğer adı histerosalpingografidir. Korunmasız cinsel ilişkiye rağmen 1 yıl boyunca gebelik oluşmaması durumunda kısırlık nedenlerinin araştırılması için rahim filminin çekilmesi gerekmektedir.

Rahim Filmi Ne Kadar Sürer?

Rahim filmi ortalama 15-20 dk sürmektedir. Ancak bazı durumlarda özellikle tüplerden sıvının geçmediği durumlarda selektif salpingografi yapılması gerektiği için rahim filmi süresi uzayabilmektedir.

Rahim Filmi Sonucu Ne Zaman Çıkar?

Rahim filmi sonucu, film çekildikten birkaç saat sonra çıkmaktadır. Ancak rahim filmi raporunun verilmesi aynı gün içinde olabileceği gibi bir sonraki gün de verilebilmektedir.

Rahim Filmi Öncesinde Yapılması Gerekenler

Adet döneminden sonra rahim filmi çekilmeden önce cinsel ilişki olmamalıdır. Çünkü rahim filmi çekimi sırasında radyasyon alınacağı için erken bir gebelik olması istenmemektedir.

Rahim filmi çekilmeden önce eğer adet kanaması önceki aylardan farklı ise mutlaka kanda gebelik testi yapılıp gebelik dışlanmalıdır.

Rahim filmi öncesinde aç olmaya gerek yoktur. Rahim filmi öncesinde metal eşyaların (takı vb…) çıkartılması gerekir. Rahim filmi öncesinde kullanılan ilaçlar, ilaç alerjisi, mevcut hastalıklar mutlaka doktorla paylaşılmalıdır.

Rahim Filmi Sonrası Yapılması Gerekenler

Rahim filmi sonrası hafif miktarda kanama veya ağrı olabilmektedir. Rahim tüpü tıkanıklığı olan kadınlarda, rahim içine verilen sıvı tüplerden geçip karın boşluğuna akamayacağı için rahim içinde sıvıya bağlı basınç arttığı için ağrı şikayeti bir miktar daha fazla olabilmektedir.

HSG çekimi sırasında kullanılan sıvı, rahim filmi sonrasında vajinadan akabilmektedir, bu nedenle ped kullanılması önerilmektedir.

Rahim filmi sonrası enfeksiyon gelişimini engellemek için kısa süreli antibiyotik kullanımı önerilmektedir. HSG çektirenler ağrı şikayeti için işlem sonrasında ağrı kesici kullanılabilir.

Rahim Filmi Ücreti, Rahim Filmi Fiyatları

2022 yılı güncel rahim filmi ücreti İstanbul’da farklı merkezler arasında değişiklikler göstermektedir. Rahim filmi fiyatları yaklaşık olarak 750 TL ile 1500 TL arasında değişmektedir.

Rahim Filmi ile İlgili Sıkça Sorulan Sorular

-Rahim Filminden Sonra Ne Zaman İlişkiye Girilir?

Rahim filminden sonra 3 gün cinsel ilişkiye girilmemelidir. 3 gün sonra cinsel ilişkiye girilebilir.

-Rahim Filminden Sonra Yumurtlama Olur mu?

Rahim filminden sonra yumurtlama olmaktadır. Rahim filminin yumurtlama ile bir ilişkisi bulunmamaktadır.

-Rahim Filmi Adetten Kaç Gün Sonra Çekilir?

Rahim filmi adet kanaması bittikten sonraki 5-7 gün içinde çekilmektedir.

-Rahim Filmi Ağrılı mı?

Rahim filmi ağrılı bir işlem değildir. Eğer hastanın ağrıyla ilgili kaygısı bulunuyorsa rahim filmi anestezi altında çekilebilir. Ancak anestezili HSG işlemi her merkezde yapılamamaktadır bu nedenle HSG işlemi öncesinde anestezili rahim filmi çekilip çekilmediği merkeze sorulmalıdır. HSG sonrası ağrı hafif düzeyde olabilir ve basit ağrı kesicilerle ağrı şikayeti ortadan kalkmaktadır.

-Tüp Bebek Tedavisinde Rahim Filmi Gerekli midir?

Tüp bebek tedavisinde rahim filmi gereklidir. Çünkü rahim ve tüplerde ki problemler düzeltilmeden tüp bebek tedavisine başlanır ve embriyo transferi yapılırsa gebelik şansı ciddi olarak azalmaktadır. Bu nedenle tüp bebek öncesi rahim filmi çekilmelidir.