Endometriozise (Çikolata Kisti Hastalığı) Bağlı Gelişen Kısırlık

Endometriozisi (çikolata kisti hastalığı) olan kadınlarda kısırlık sıklıkla karşılaşılan problemlerin başında gelmektedir. Kısırlık problemi olan kadınların %20-40’ında endometriozis (çikolata kisti hastalığı) saptanmaktadır.

Endometriozis hastalığının şiddeti arttıkça kadınlarda kısırlık oranları artmaktadır.

Endometriozis (Çikolata Kisti Hastalığı) Nedir?

Rahim iç zarını oluşturan hücrelerin rahim dışında herhangi bir organda yerleşmesi olarak tanımlanan bir hastalıktır. Bu hücrelerin yumurtalığı tutması durumunda gelişen kistlere endometrioma veya çikolata kisti denilmektedir.

En sık tutulan bölgeler; yumurtalık, tüpler, bağırsaklar ve idrar torbasıdır.

Kasık ve karın bölgesinde kronik ağrı ve infertilite (kısırlık) gibi önemli problemlere neden olmaktadır.

Çikolata Kisti (Endometrioma) Nedir?

Endometriozis hastalığına bağlı olarak yumurtalıklarda kist gelişebilmektedir ve bu kistlere çikolata kisti denilmektedir.

Çikolata kistleri şiddetli ağrıya ve yumurtalık rezervinin olumsuz etkilenmesine neden olmaktadır.

Çikolata kistlerinin cerrahi tedavisi diğer yumurtalık kistlerinin cerrahi tedavisine göre daha yüksek oranda yumurtalık rezervinin azalmasına neden olmaktadır.

Çikolata kisti ameliyatları bu konuda deneyimli hekimler tarafından yapılmadığında

yumurtalık rezervi çok ciddi düzeyde azalabilmektedir daha da önemlisi yumurtalık tamamen fonksiyonunu kaybedebilmektedir.

Buna ek olarak; düzgün yapılmamış cerrahi operasyon sonrası çikolata kistleri kısa süre içinde yüksek oranda tekrarlayabilmektedir.

Çikolata kistinin tanısı; ultrason, manyetik rezonans (MRI) gibi görüntüleme yöntemleri ile konabilmektedir.

Endometriozis (Çikolata Kisti Hastalığı) kısırlığa nasıl neden olmaktadır?

Endometriozis hastalığı ne yazık ki kısırlıkla güçlü bir şekilde ilişkilidir. Endometriozisi olan kadınların normal yolla gebe kalma şansları endometriozisi olmayan kadınlara göre daha düşüktür.

• Yumurtalaların olumsuz etkilenimine bağlı olarak yumurtaların düzgün büyüyememesi ve düzenli çatlayamaması
  • Yumurta rezervinin azalması; özellikle yumurtalıkta çikolata kisti varsa
  • Tüplerde neden olduğu yapışıklıklar ve fonksiyonel anormallikler
  • Rahim iç zarında ortaya çıkan anormallikler

endometriozise bağlı olarak gelişen kısırlığın önemli nedenleri olarak kabul edilmektedir.