İnfertilite (kısırlık) tedavisi nasıl yapılmaktadır?

1) Hayat tarzı değişiklikleri

Kilo verilmesi

Yumurtalık fonksiyonları fazla kilo varlığından olumsuz etkilenmektedir. Aşırı kilo varlığı
yumurtlama problemlerine neden olabilmektedir. Vücut ağırlığında %5-10 arası azalma bile
kadınlarda yumurtalık fonksiyonlarının düzelmesine ve yumurtlama problemlerinin ortadan
kalkmasını sağlayabilmektedir.
Beslenme yetersizliği ve düşük kilo varlığı da aynı şekilde yumurtalık fonksiyonlarını olumsuz
etkileyebilmektedir.
Bu nedenle; infertilite (kısırlık) problemi olan kadınların optimal kiloya ulaşması ve bunu
sürdürmesi ilk olarak hedeflenmesi gereken durumdur. Bu amaçla; diyet, egzersiz ve kilo
verme bir bütün olarak uygulanmalıdır.

2) Yumurtlama Tedavisi (Ovulasyon indüksiyonu)

Yumurtlama problemi olan kadınlarda yumurtlamayı (ovulasyonu) tetiklemek için farklı
ilaçlar kullanılarak bu sorunun üstesinden gelinmektedir. Klomifen sittrat, aromataz
inhibitörleri, gonadotropinler bu amaçla kullanılmaktadır. İlaç tedavisi ile yumurtlama
açısından başarı oranı oldukça yüksek olup yaklaşık olarak %70 oranında başarı
sağlanmaktadır. Ancak bu tedaviler deneyimli reprodüktif ve endokrinoloji uzmanları
tarafından uygulanmalıdır; çünkü yanlış dozlarda uygulanmaları durumunda hayatı bile
tehdit edebilecek istenmeyen durumlar ortaya çıkabilmektedir.

3)Aşılama (intrauterin inseminasyon)

Aşılama tedavisinin uygulandığı başlıca durumlar;
– Açıklanamayan infertilite (kısırlık)
– Erkek subfertilitesi

– Hafif-orta derece endometriozis
– Rahim ağzı ile ilişkili problemler
– Cinsel problemler

Bu işlemde; ince esneyebilen bir kateter kullanılarak, hazırlanmış olan sperm örneği rahim
içine verilmektedir. Sperm örneği rahim içine verilmeden önce sperm hazırlama yöntemleri
kullanılarak hareketli, normal yapıdaki spermler ölü ve hareketsiz spermlerden ayrılır;
böylece daha fazla sayıda ileri hareketli spermler rahim içine verilerek gebelik şansı
arttırılmaktadır.
Açıklanamayan infertilite (kısırlık) ve erkek faktörlerinden kaynaklı infertilite (kısırlık)
olgularında aşılama öncesinde ovulasyon indüksiyonu yapılarak gebelik elde etme başarısının
sadece aşılama uygulamasına göre daha da arttığı yapılmış çalışmalarda gösterilmiştir. Bu
nedenle; uygun çiftlerde aşılama ve ovulasyon indüksiyonu birlikte uygulanarak gebelik şansı
anlamlı derecede arttırılabilmektedir.

4) Tüp bebek (invitro fertilizasyon=IVF)

İlaç tedavisi ile yumurtalık içinde çok sayıda yumurtanın büyümesi ve çatlaması
sağlanmaktadır. Bu yumurtalar ultrason eşliğinde vajinal bölgeden uygulanan iğne yardımıyla
(OPU) toplanmaktadır. Kadından toplanan yumurtalar ile erkekten edinilen spermler
labaratuvar koşullarında bir araya getirilerek döllenme sağlanmaktadır. Döllenme sonrası
elde edilen embriyolar bir kateter yardımıyla rahim içine transfer edilerek gebelik elde
edilmesi amaçlanmaktadır. Bu işlem tüp bebek (IVF) tedavisi olarak tanımlanmaktadır.

Kimlere tüp bebek tedavisi uygulanmalıdır?

– Açıklanamayan infertilite (kısırlık) olguları (aşılama tedavisi başarısız olmuş olgular)
– Erkek infertilitesi (kısırlık)
– Her iki tüpün tıkalı olduğu kadınlar

Kısırlık (infertilite) hakkındaki yazı için tıklayın.