Gebelik ve Egzersiz

Gebelikte egzersiz yapmanın faydaları nelerdir?

Hayatın her aşamasında fiziksel aktivitenin kalp damar sağlığımızı koruduğunu, obezite ve buna bağlı gelişen hastalıkların riskini azalttığını ve yaşam süremizi uzattığını hepimiz biliyoruz. Aynı şekilde gebelik döneminde de yapılan egzersizlerin bir çok faydası bulunmaktadır.

Hamilelik sırasında yapacağınız düzenli fiziksel aktivite ve egzersizler,

• fiziksel kondisyonunuzu geliştirecek,
  • kilo yönetiminize yardımcı olacak
  • gebelik şekeri hastalık riskinizi azaltacak
  • normal doğum şansınızı arttıracak
  • sırt ve bel ağrısı gibi şikayetlerinizi azaltacak
  • kendinizi daha zinde ve dinç hissetmenizi sağlayacaktır.

Hamilelik döneminde egzersiz şeklinizi neden modifiye etmek gerekir?

Gebelik öncesi yaptığınız egzersizleri gebelik döneminizde güvenle yapabilmeniz için egzersiz şeklinde bazı değişiklikler yapmak gerekebilir.

Bunun nedenleri;

I) gebelikle beraber vücudunuzun anatomisinde bazı değişiklikler oluyor ve örnek vermek gerekirse ilerleyen gebelik haftalarında karnınızın büyümesine bağlı olarak vücudunuzun ağırlık merkezi değişiyor ve bu durum egzersiz sırasında denge problemi yaşamanıza neden olabilmektedir.

II) Gebelik döneminde, kalp damar siteminizde ve solunum sisteminizde bazı önemli fizyolojik değişiklikler gelişmektedir.

III) En önemlisi de artık vücudunuzda hemen her şeyi paylaştığınız bir bebeğiniz var.

Gebelikte hangi egzersizler ve sporlar yapılabilir?

Hamileliğiniz sırasında egzersiz yapmanızı engelleyecek herhangi bir sağlık probleminiz veya gebeliğinize ait riskli bir durum yoksa, aşağıda belirtilen egzersiz veya sporları orta yoğunlukta olacak şekilde güvenle yapabilirsiniz.

Nedir bu egzersiz ve sporlar?

• yürüyüş,
  • yüzme,
  • sabit bisiklet,
  • düşük dereceli aerobik,
  • gebelik yogası,
  • gebelik pilatesi, koşu ve
  • raket sporları

Bu noktada raket sporları konusunda bir uyarı yapmak gerekiyor “vücudunuzun denge noktası gebeliğe bağlı olarak karnınız büyüdükçe değiştiği için,  hızlı hareketler yaparken denge problemi yaşayabilirsiniz ve bu durum düşme riskinizi artırabilir. Bu nedenle raket sporlarının, gebeliğin özellikle ikinci 3 aylık döneminde ve sonrasında yapılması önerilmiyor.”

Egzersizleri yaparken dikkat etmeniz gereken en önemli durumlardan biri de “bebeğinize gidecek kan akımını azaltan sırt üstü uzanarak yapılan hareketlerdir”. Bu nedenle bu hareketleri uzun süreli yapmaktan kaçınmalısınız.

Gebelikte hangi egzersizler ve sporlar yapılmamalı ?

• Düşme riskinin yüksek olduğu aktiviteler (örneğin, yokuş aşağı kayak, su kayağı, sörf, offroad, bisiklet, jimnastik ve binicilik)
  • Birebir sporlar (örn, futbol ve basketbol, buz hokeyi, boks)
  • Dalış
  • “Ağır yoga” ya da “Ağır pilates

Gebelikte hangi durumlarda egzersiz yapmak önerilmiyor?

Hamilelikte egzersiz yapmak bazı durumlarda ciddi risk taşımaktadır. Özellikle annede sistemik bir hastalık veya gebeliğe özgü riskli bir durum varlığında egzersiz yapılmamalıdır. Bu nedenle gebelik döneminde egzersiz veya spor yapmadan önce mutlaka doktorunuza danışmalısınız.

Aşağıdaki durumlardan birinin varlığında egzersiz veya spor kesinlikle yapılmamalıdır:

• Kalp veya akciğer hastalığı olanlarda
  • Rahim ağzı yetmezliği olanlarda
  • Erken doğum riski olan gebeliklerde
  • Vajinal kanama varlığında (düşük riski)
  • 26.gebelik haftasından sonra bebeğin eşi rahim ağzını kapatıyorsa (plasenta previa)
  • Suyu gelmiş gebelerde
  • Gebelikte tansiyon yüksekliği varsa
  • Şiddetli anemi (kansızlık hastalığı)
  • Tip I diyabeti (şeker hastalığı) olan gebeler
  • Bebekte gelişme geriliği varsa

Hamilelikte egzersiz veya spor süresi günlük maksimum kaç dakika olmalıdır?

Uzun süreli yapılan egzersizlerde; kan şekerinizde düşme, sıvı kaybına bağlı olarak rahim kaslarında kasılma veya hipotansiyon (tansiyon düşüklüğü) gibi olumsuz durumlar ortaya çıkabilmektedir.

Bu nedenle gebelik öncesinde düzenli egzersiz veya spor yapmamışsanız, gebelik döneminde egzersizlere başlarken dikkatli olmanız gerekmektedir. Egzersiz süreniz ilk başta 20 dakika olmalıdır, sonrasında egzersizi tolere ettikçe bu süreyi haftalık 5’er dakika arttırabilirsiniz.

Gebelikte egzersiz süreniz yukarda anlattığım nedenlerden dolayı 30 ile 45 dakikayı geçmemelidir.

Hamilelik döneminde hangi durumlarda egzersizi sonlandırmalıyım ?

Gebelik döneminde yaptığınız egzersiz sırasında aşağıdaki durumlardan biri gelişirse mutlaka egzersizi bırakın ve eğer şikayetiniz devam ederse doktorunuza ulaşın.

• Vajinal kanama
  • Düzenli ağrılı kasılmalar
  • Vajinal ıslaklık, su gelişi hissi
  • Baş dönmesi
  • Göğüs ağrısı
  • Dengeyi etkileyen kas zayıflığı
  • Baldır ağrısı veya şişkinlik

Hamilelikte egzersiz veya spor yaparken vücut ısısındaki artış bebeğime zarar verir mi ?

Düzenli egzersiz veya spor yapan gebe hastalarım sıklıkla bu soruyu soruyorlar. Bu kaygının nedeni; bazı çalışmalarda sıcak su küvetleri, saunalar gibi kaynaklardan gebe vücudunun ısıya maruz kalması ya da yüksek ateşin nöral tüp defekti riski ile ilişkilendirilmiş olmasıdır.

Bu kaygının yersiz olduğunu şu şekilde açıklayabiliriz;

• egzersiz sırasında temel vücut sıcaklığının bu kadar artması beklenmiyor
  • yapılmış çalışmalarda egzersiz ve nöral tüp defektleri arasında bir ilişki bulunmamıştır.

Egzersiz yaparken mutlaka oda sıcaklığına dikkat edilmeli, rahat kıyafetler tercih edilmeli ve bol miktarda su tüketilmeli.

Bu bilgiler ve önlemler ışığında, egzersiz yaparken ortaya çıkan vücut ısısındaki artışın bebeğe bir zararı olduğu düşünülmemektedir.

Similar Posts